Thursday, July 1, 2010

It's my blog..


today 2nd July...najmi's 10th birthday.. hari ini juga akan kekal dalam lipatan sejarah peribadi saya kerana hari ini merupakan hari kelahiran laman blog saya.. sejujurnya, memang sudah lama saya terfikir untuk membuat laman blog sendiri. akhirnya, hasrat yang sekian lama saya simpan,kini menjadi realiti..


Ensign&Insight.. tajuk lama blog ini. Kalau ditanya mengapa tajuk ini dipilih, saya sendiri sukar untuk menerangkannya..malah saya akan terkesima bila memikirkan semula mengapa tajuk ini dipilih. 'ensign' merupakan perkara simbolik kepada kareer saya. 'ensign' sebenarnya adalah panji-panji angkatan laut. setiap angkatan laut mempunyai 'ensign'nya yang tersendiri. sebut sahaja 'ensign' orang akan tahu, bicara saya lebih kepada bicara soal perkara-perkara yang mempunyai kaitan mengenai navy.. saya begitu selesa untuk berkongsi pengetahuan. siapa tahu blog yang saya terbitkan hari ini akan menjadi satu forum percambahan minda dan perkongsian maklumat..


Do this blog looked too 'navy centric'? sebagai permulaan jawapannya mungkin YA. why?? kerana saya lebih suka berbicara soal mengenai kerjaya dari menulis mengenai hal-hal peribadi. kita boleh bicara soal strategi blockade seperti mana yang dilaksanakan oleh rejim Israel yang menghalang kemasukan bekalan ke Pelestin. Strategi blockade ini memang wujud dalam Strategi Pertahanan Maritim. tetapi persoalannya, dari segi perundangan antarabangsa, apakah tindakan Israel seiring dengan hak dan kedaulatan negaranya dalam konteks 'mempertahankan negara'. Ramai orang melaung-laungkan kemarahan bahawa Israel kejam kerana menahan kapal-kapal yang berusaha menyalurkan bantuan kemanusian kepada Palestin. Ya benar, mereka kejam tetapi apa yang mereka buat juga sebenarnya pernah berlaku semasa perang teluk dahulu. Amerika Syarikat sendiri pernah melaksanakan strategi blockade semasa perang teluk. Oleh yang demikian, soalan saya kepada pembaca, sekiranya Amerika Syarikat sendiri yang pernah melakukannya (saya pasti strategi ini akan terus menjadi salah satu strategi pertahanan di peringkat global), apakah AS akan mengarahkan Israel untuk tidak mempraktikkalnya???


Kalau pisahkan isu kemanusian dengan isu strategi, saya ingin katakan bahawa strategi yang diamalkan Israel adalah sangat efektif. Strategi blockade mampu melumpuhkan negara lawan dan kemenangan akan mudah diperolehi. Itulah keunikan angkatan laut. Dengan meletakkan sebuah flotilla di laut, ianya sudah mampu menewaskan negara musuh. Dengan syarat, negara musuh terlalu bergantung kepada sumber luar.. sekiranya sesebuah negara tidak bergantung kepada jaringan luar, maka strategi blockade tidak efektif.. SEKALI LAGI SAYA KATAKAN BAHAWA SAYA TIDAK MENYOKONG ISRAEL. SAYA HANYA BERCAKAP DARI ASPEK STRATEGI. Please jangan katakan saya bersetuju.. dari nilai kemanusiaan, saya amat membenci tindakan Israel. HIDUP PALESTIN..


Sekian dahulu post sulung saya.. insyallah saya akan kembali semula dengan isu-isu yang lebih menarik.. Untuk najmi najmudeen.. selamat hari lahir.. semoga kamu cepat matang dan menjadi insan yang soleh dan berguna kepada agama, bangsa dan negara...aminnn

1 comment: