Tuesday, January 17, 2017

Tahun Baharu 2017: Azam Baharu... sorry lewat post. terbiar lama dalam draft

Assalamualaikum wbh semua (macam lah ramai yang membaca)

Harapan saya agar semua ahli keluarga dan sahabat berada dalam keadaan yang sihat walafiat dan masih bergembira menyambut kehadiran tahun baharu. Alhamdulillah kita masih bernyawa. Marilah kita sama-sama panjangkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah dan inayahNya kita masih dapat bernafas dan menatap wajah-wajah insan yang kita sayangi. Itulah nikmat yang sebenarnya...

Tahun baharu selalu didatangi bersama iltizam baharu. Azam baharu. Azam saya bagi tahun ini simple. Saya hendak menjadi insan yang lebih baik dari tahun lalu. Hendak banyakkan amalan. Hendak banyakkan ilmu. Kepada yang masih belum tahu, saya sekarang sedang mengikuti program PhD secara sepenuh masa di UTM Skudai. Sudah hampir selesai 3 semester. Saya ada lagi 3 semester sahaja lagi untuk menghabiskan pengajian saya. Tolong sama-sama doakan saya berjaya menyiapkan thesis saya sebelum September 2018 ya.


Hari ini saya ingin celoteh mengapa saya berani menyambung pengajian ke peringkat PhD. Walhal perkhidmatan saya tidak BEGITU memerlukan seorang yang mempunyai PhD. Sebelum ini pun, jawatan tertinggi dalam cawangan saya tidak ada pun yang mempunyai title Dr. Mereka masih berjaya mengemudi PHN dengan baik. So why saya ngada-ngada nak buat PhD. Why? Why? Why? Honestly saya bukan nak jadi boss. Saya ingin sambung belajar kerana saya minat dan saya rasa banyak kebaikannya.



Bak kata Albert Einstein, education is not the learning of facts, but training of mind to THINK. Saya berpegang pada prinsip itu sebenarnya. Saya tahu ia benar kerana ia terjadi pada diri saya sendiri. Di sekolah saya pelajar biasa. Kategori biasa-biasa kot. Kalau ada yang cakap saya pandai mungkin ada sedikit kebenarannya sebab keputusan exam saya memang lebih baik dari 'average'. Tapi saya nafikan sama sekali bahawa saya dari kalangan pelajar yang pandai-pandai. Ini kerana saya bukan student top 3 dalam kelas. Top 10 mungkin lah. So saya sebenarnya jatuh dalam kategori 'biasa-biasa'. Tetapi perubahan dalam diri banyak berlaku ke atas diri saya ialah semasa saya bertungkus lumus menghabiskan pengajian MSc saya selama 2 tahun. Saya sedar prinsip Albert Einstein itu benar. Ini kerana saya mula merasakan bahawa saya lebih 'bijak'. Bijak untuk berfikir. Malah saya rasakan pemikiran saya semakin tajam. Jujur saya katakan bahawa saya bukan mengada-adakan cerita. Hanya saya yang lebih mengenali diri saya. Sekiranya ada kenalan lama yang berangapan bahawa saya memang bijak dari sekolah. Saya nafikan sama sekali. Saya sebenarnya malas masa sekolah dulu. MALAS! Susah nak fokus. Asyik main jer. Obses pada sukan. Main bola, ragbi, hoki, takraw, etc. bila nak exam baru lah nak belajar. Hasilnya = result x lah gempak sgt tapi OK lah!


Berbalik kepada persoalan why saya sambung PhD, itulah jawapannya. I need to train my mind to THINK better. Bagi saya untuk tajamkan pemikiran ia perlu diasah dan dibaja. Bagi saya ia sukar dibuat tanpa tekanan dari luar atau diri sendiri. Kena ada paksaan. Orang melayu memang perlu paksaan untuk jadi lebih baik. Perlu susahkan diri untuk maju. Itu lah sebenarnya yang ada dalam benak pemikiran saya semasa membuat keputusan untuk sambung PhD. Saya perlukan satu force untuk melatih diri. Perlu paksa diri membaca banyak papers dan articles. Paksa diri menulis dan buat review paper. Saya tidak mahu terbuai hidup dalam angan-angan lagi. Saya perlu melatih diri dan inilah jalan penyelesaian terbaik. Di saat teman seperjuangan menikmati rutin kehidupan yang selesa. Ada driver ke tempat kerja. Ada makanan terhidang bila tiba saat makan. Ada steward bertanya, "tuan nak minum apa?". Tetapi saya di sini berdepan computer tidak kurang dari 14 jam sehari secara purata.




Rutin saya mudah. Pagi masuk lab pkul 7.45 (paling lewat sebab nak dapat slot parking). Lunch saya jarang ambil. Tak rasa lapar bila buat kerja. Kalau lapar sangat saya jalan kaki jer ke Arked Meranti. Makan sorang2. Layan HP masa makan. Pkul 6 mcm tuh balik bilik di hostel Kolej Rahman Putra. Rehat kejap. Pekena Horlicks panas then mandi dan terus ke lab sebab nak solat maghrib di masjid depan lab. Saya akan stay di lab sekurang-kurangnyer sampai jam 11 mlm. Then saya balik hostel semula. Dok termenung sekejap. Baca artikel or buku-buku ilmiah sebelum terttidur dengan sendirinya. Saya biasa bangun awal untuk subuh then siap2 ke lab semula sekitar jam 7.45 pagi. Itu lah rutin harian saya di UTM. Sebagai suami dan ayah kepada 3 orang anak, sememangnya rutin ini agak pelik. Bila sendirian memang rindukan rumah di Shah Alam. Rindu isteri. Rindu tingkah laku anak-anak. But saya kena berkorban. Ini suatu perjuangan. Saya yang mahu ia bermula, jadi saya akan pastikan ia berakhir dengan kejayaan. Sayang sekali masih ada yang beranggapan tempoh 3 tahun ini ialah masa sanggang saya. Masa enjoy saya. Ada juga yang secara sinis memberi komen bahawa saya pengajian PhD ini ibarat 'walking in the park'. Biar lah.. depa nak kata apa. Kita kena redhaaaa.. pinjam ayat Tok Adi Pengali Kubur. Macam nih lah.. kalau lah pengajian PhD itu mudah, saya alu-alukan mereka turut ambil peluang sambung pengajian PhD seperti saya.





Seperkara lagi ingin saya share ialah, seikhlasnya saya ingin sahabat2 saya supaya jangan panggil saya dengan nama Dr. selepas saya tamat pengajian nanti. Please janji jangan panggil Dr. Please call me Naj or Hans or Najhan. Di UTM saya tak benarkan student Post Grad panggil saya Tuan. Saya rasa ia wujudkan gap. Padahal mereka sama seperti saya. PELAJAR juga. Saya mahu mereka panggil saya Kept jer. Rasa muda sket kot. Mesra alam. Sama lah bila saya tamat pengajian nanti. Bila panggil Dr. macam akan wujudkan gap. diri akan rasa di apungan atau diangkat. Padahal kita sahabat sahaja. So please yer. Don't call me Dr. Di Australia, even Prof pun kita tak panggil Prof. Dia gelar diri dia dengan nama dia jer. I am Matthew Hughes and please call me Matt. Bila panggil nama, ia lebih mesra. Tak wujud gap langsung. Kita nih semua sama jer. Di Malaysia jer yang terlalu "menghormati". Bila terlalu"menghormati" wujudlah gap. Yang dihormati akan rasa dirinya berada dalam kelas tersendiri. Yang di bawah pula akan rasa diri mereka kecil. Jadi sahabat2 semua. Please hormati permintaan saya ya. Itu pun kalau saya selesai lah. Hahaha..


Masa dah time lah. Maaf sebab terpaksa berhenti di sini. Memang post kali ini sekadar tulisan santai. Nothing substance. Buang masa sahabat sekalian sahaja baca post saya. Maaf sangat2. InsyaAllah di lain kali saya akan usahakan post yang lebih baik dan berilmiah. Saya harus akui bahawa saya memang lama tidak menulis jadi sudah pasti mutu, skill dan gaya penulisan saya sudah semakin lemah. Oleh yang demikian, saya harus memohon maaf sekiranya penulisan kali ini tidak mencapai mutu yang diharapkan. Maaf ya!




Sekian dari saya, Jumpa lagi lads! Assalamualaikum wbh.

-NMS-


5 comments:

  1. Tahniah Tuan... Harap tuan masih igt pada saya.. Best of luck for u sir...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.. sya belum tua lagi lah Zeti. Tgok nama x kenal. But tgok gambo.. oh sea daughter MEO ghupernyer. Thnx sb follow blog ntah apa2 nih yer.

      Delete
  2. Tahniah tn... Sy mendoakan tn berjaya.. Sy memang admire tn... TN MEMANG HEBAT

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thnx WEO. Mana ada hebat mate. Hamba marhaen jer.

      Delete